2010. június 24., csütörtök

A generátor leválsztó

Fél éve körülbelül, bőven százezer kilométer felett vettem észre, hogy a segédszíj hajtás felől érdekes recsegésszerű, nem normális zajok jönnek. Hallgattuk aknából, intercoolert leszerelve, nézegettük, és igazából nem tudtunk másra gondolni csak a generátor csapágyára. Egy dologra emlékeztem, amikor megtekertem kézzel régen, akkor az egyik irányban elforgott a generátor, a másikba nem. Ja, és már akkor is éreztem, hogy nehezebb egy ponton átforgatni. Most meg nem tudtam forgatni sem. A hiba a generátor szabadonfutóban keresendő, ami egy tengellyel csatlakozik a generátorhoz, együtt generátor csatolásnak nevezzük. Így fest a dolog:

Egy rugalmas csavarkötésen keresztül kapcsolódik a leválasztó a generátorhoz, ami három csavarból áll. A leválasztó másik végén található a szabadonfutó, ezt forgatja a segédszíj. Ha valaminek baja van,akkor a szabadonfutó az. Körülbelül ennyi kilométert bír ki. Másnak is. A Ford márkaszerviz csak az egész alkatrészt cseréli egyben. Ára 50-60 ezer Ft, plusz szerelés. Maga a szabadonfutó sem olcsó alkatrész, ahhoz képest, hogy mekkora. Viszont fele annyiba sem kerül, mint a leválasztó.


INA
 Általa egyenletesen kerül a dízelek rángatózó forgató ereje átvitelre a generátorra. További előnyei itt olvashatók. A cserét egy mester hajtotta végre, csak ajánlani tudom mindenkinek. A régi annyira meg volt szorulva, hogy nem forgott már el, direktben ment a hajtás, ezért simán le lehetett szedni a tengelyről. Egyébként speckó szerszám kell hozzá. Ez a hiba okozhatja azt, hogy égve marad a töltés ellenőrző lámpa, majd újraindítás után elalszik. Legkésőbb akkor. Nekem a csere óta nem csinált ilyet. De van aki egyszerűen egy ponthegesztéssel elintézi a dolgot. Mert olyan is előfordulhat, hogy a másik irányba megy tönkre, azaz elszalajt, nem lesz töltés. Ha csak ezt az alkatrészt cseréljük, nem kell leszedni a generátort, elég a szíjat leugrasztani és a leválasztótengelyt leszerelni.

2010. június 23., szerda

Az EGR

Ford EGR pozíciószenzorral


kissé koszos EGR szelep
Nagyjából minden autóban találhatunk egérszelepet már, lényege a kipufogó gáz egy részének visszaszállítása a motor szívó részébe. A fenti kép egy Ford megoldást mutat, az én autómban nem ilyen van. Ez a gázpedál állásától függően történik alapvetően. Kövér gáznál elzárja, míg "normal cruise" esetében, azaz amikor kilencvennel negyed pedállal loholunk, kinyitja a szelepet. Az egyszer már elégett égéstermék így újra visszakerül a motorba, ami csökkenti a káros anyag kibocsájtást. Ez a szép része. Ez meg jobbra a csúnya (igaz ez egy VW TDI :) ) de körülbelül ez a helyzet mással is. Szóval a korom a kevés olajjal letapad a szelepben, mivel vele találkozik először, illetve a környékén. A többi megy a motorba. Onnan megint kifelé, megpörgeti mégegyszer a turbót és elbúcsúzik, vagy peches és újra beszívásra kerül...azután megszűnik az EGR funkció, vagy nyitott, vagy zárt állapotban tapad le. Ha zárt állapotban, akkor zsír, mert lefalazta magát. Ha nyitott, akkor állandóan szívja a használt levegőt és kövér gáznál füstöl a gép. Sajnos a tisztítás elég nehéz, mivel egybeöntötték a szívósorral a szelepet. Micsoda előrelátás! Emiatt még nem sikerült kiviteleznem, de tervben van.

Amikor megvettük az autót le volt dugózva már az EGR. Azaz lezárták az útját annak, hogy ismét beszívhassa a motor a kormot. Ezt a szelep alatt kell eszközölni, ahonnan feljön a harisnyás cső. Mivel én szeretem gyári állapotban tartani a dolgokat, kiszedtem a lemezkét, ami már töredezett volt a hőtől. Tulajdonképpen nem éreztem változást. Újabban ismét lefalaztam, mert kíváncsi voltam a hatására. Aztán mentem cirka 300km-t és megnéztem a lemezkét mi gyűlt rá. Ez:

300 kilométernyi korom
A széléről kicsit lejött, mert amikor kihúztam lekotródott, de látszik kb. a vastagsága. Legyen kábé 0,5 mm. A 300km úgy aránylik a 0,5mm-hez, mint a 154.000km a 256mm-hez! Azaz 25 cm magas korom termelődött ezen a keresztmetszeten eddigi élete során az autómnak. A lezárás során elvileg csak friss levegő kerül a rendszerbe, tehát jobb lesz az égés. Viszont télen lassabban melegszik a motor, mert akkor is nyitna indítás után, és a meleg kipufogógáz nem jut beléje. Az FFDA motorkódú Focus EGR szelpét nem figyeli semmi, hogy eltömődött-e, működik-e, vagyis nincs pozíciószenzor. Így egyúttal lehúztam a bal vákuumszelep csatlakozóját is, ez kapcsolja ugyanis az EGR-t. Még lesz róluk szó bővebben. Teljesítményben nem jelentkezik a dolog, ez nem tuning, esetleg csak placebo.

2010. június 22., kedd

TiltShift

Szórakoztattam magam kicsit a tilt-shift technikával (matchbox-like képek), meg egyéb dolgokkal. Ezek inkább képek, mint szöveg. Huhh..ki hinné.. Ha még lesz időm folytatom.


2010. június 21., hétfő

Intercooler olajpára

    Elegem volt abból, hogy mindig tiszta olajpára az intercooler és környéke. De az utóbbi napokban nagyon az lett, mire megfogtam a gumicsövet alul, csupa olaj volt. A fránya engedi az olajat! Kiszedtem, megnéztem, hát a fémgyűrű alatt eldörzsölte az anyagot. Persze Cromaxnál 12.000- egy darab ebből! Végül is 7 évet bír ezek szerint, de kapható egyszerű szilikon cső is intercoolerhez. Annak 1500Ft 10cm-e. Nem találtam hurkásat sajnos ebben a méretben, mert 12 cm kell 50-es átmérőre. Vettem hát simát. Féltem, hogy merev lesz, mert azért ugrál rendesen a moci alapjáraton, nem véletlenül hurkás a gyári sem. Meg is érkezett a csomag, 5mm vastag a cső! Az egy centit dob rá teljes átmérőre! De meglepően puha. A másik kérdés a bilincs, mert gyönyörű intrcooler bilincseket kapni ezer felett, de nem vágytam rá. Találtam nagyon jó minőségűt, nem autós boltban, sokkal olcsóbban, de sikerült vásárolnom, egyszerű 75 Ft-osat. No, abból vettem és duplán raktam. Garantáltan nem fúj ki mellette és fogja. De csak egyszer érdemes használni.

Az új szilikoncsövek

 Most ilyen a motorterem, tiszta tuningos :) Annyira nem ugrál most, mint a gyárival, de a tartó gumibakok átveszik a rezgés egy részét, talán nem lesz anyagfáradás miatta.DE LESZ!

2010. június 16., szerda

Amore motore



Üzemanyagszűrő szétvágva
  Tehát, az injektorok egy szolenoid tekercs segítségével nyitnak, két pilot befecskendezést egy főbefecskendezés követ mindössze, nincs utóbefecskendezés, regenerálás, és egyéb sincs, mert nincs is mit:) Képes lenne többre is, de még csak euro 3-as az emissziós besorolása. Ha jól veszem ki az információkat, a befecskendező rendszer képes a 4 sőt 5-re is.
  A motor overboost funkcióval rendelkezik, ilyenkor 260 Nm leadására képes rövid ideig, amennyiben a vezérlőegység erre lehetőséget ad. Ez különböző dolgok pillanatnyi értékektől függ. Sajnos, mint minden CR motor, ez is rendkívül érzékeny az üzemanyagrendszer szennyeződésére, ezért speciális 2 mikronos üzemanyagszűrővel ellátott. A szűrő a rendszer része. Ami pedig speciális, az drága. A szűrőt gyárilag 60.000 km-ként cserélni illik, ez otthon is kivitelezhető, 20.000 km-ként pedig le kell ereszteni belőle a vizet. De akármennyire is szeretjük kicserélni, sajnos az injektorokba mindenképp jut szennyeződés, nem lehet kizárni 100%-ban ennek a lehetőségét. Ez pedig szépen megeszi a mikronos járatokat, mert hát 1600 bar nyomás az nem sámli. Mondjuk egy vízvágó 4000 barjához képest meg csücsök :)
    Így hát aki szereti a motorját, az tizenötezrenként cseréli a szűrőt  FoMoCo, Ford vagy Bosch-t vesz, bár ez utóbbi kettő ugyanaz. Olajat csakis a Ford által jóváhagyott fajtát, régebben Formula E, most már Formula F. Ez teljesíti a WSS-M2C913-C specifikációt. Ennek a lényege, hogy mivel több országban már 5% feletti a biodízel részarány az üzemanyagban, ezért jobb kopásállóságra van szükség. Ráadásul jobb a koromlebegtető képessége, és 0,5% fogyasztáscsökkenést hoz a konyhára a 913B-hez viszonyítva! Mielőtt olajat vásárolnál kukkants rá teljesíti-e ezt a szintet vagy csak drágább. Viszkozitás 5w30, a ciklus 10/15 ezer. Azért 5w30 mert a turbó szeret olajfilmen forogni, már indításkor és ezt a 10w40 nem biztos, hogy minden körülmények közt megteszi neki. 10W40-el csak rátöltést szabad csinálni, akárcsak a Formula S-el, vagy 5W40-el. Olajszűrő szintén FoMoCo, vagy Mann, a lényeg, hogy neve legyen és visszacsapó szelepes. Olvastam olyat, hogy névtelen gyártó szűrője nem bírta szállítani a megfelelő mennyiségű olajat ebben a motorban. Légszűrő Mann. Kész. A tankolás más tészta, mert nem tudják garantálni a kellő tisztaságot. Nem kannázok, nagy forgalmú kutakon tankolok. Így 156.000 km-nél, amikor volt alkalmam belenézni a leszedett tankba, tökéletesen tiszta volt. 

Megszülettem!

"Megszülettem! Kiáltotta Kispipi."

Ja, ez nem az a mese...a mi Focusunk valahogy így hördült fel 2003-ban, hogy vrhhhhrrrrr...taktaktaktaktak....mert hogy dízelnek született. Az öreg 1,8-as Ford blokkra rápakoltak a mérnökök egy második generációs Common Rail, azaz "egycsöves" -ezt is hallottam már,- rendszert, amit a Delphi szállít. Delphi Multec Diesel Common Rail System a becsületes neve. Komolynak hangzik. Nem, még messze nem piezo, de gyors. 2000 barig működőképes, és nem igényel üzemanyaghűtést, APC, SPC és I3C funkciókkal rendelkezik, ami nagyjából annyit tesz, nagyon precíz befecskendezések, teljes élettartam alatt, kevés résolaj veszteséggel, ezért nem is kell a hűtés neki.
"A Focus TDCi katalógus-csúcssebessége 193 km/h, ezt nem próbáltam, de valószínűleg tudja, mert a 0-100-as gyorsuláskor sikerült túlszárnyalni a gyári adatot (10,8 mp)." /Winkler Róbert/Totalcar

De most nem a 115 lovas változatról beszélünk, hanem amit utána dobtak ki, a kereken 100 lovas, 240Nm -es (260), 74 kWh-os változatról. Nekünk ez van. Amikor vettük, nem is gondolkoztunk a motoron, jó lett volna a 90 lovas TDDi is. Csak legyen valami! Lett. Ghia, kombi és fekete. Meg ami ezzel jár. Pedig fehéret akartunk. A 190-et ez is tudja. "Utoljára az Alfa Romeo 147 kétliteres Twin Sparkja hozta így ki belőlem a közúti hülyét" mondja Robi és megértem. A cikk 2002-es, és lehet azóta már sokkal jobb motorok is készültek, de most a célom, bemutatni a technika 2003-as állását ezen a téren és a Focus jóvoltából. Ha most Wartburgom lenne még, akkor azt ecsetelném:) De ez érdekesebb, pedig ott is voltak ügyes megoldások! Nem folytatom az idézeteket, mert most már olyanokat idéznék csak, hogy "villog az izzítás visszajelzőm és nem indul/rángat/fullad/leáll/nem húz/füstöl..."