2011. január 30., vasárnap

Ha olajos lett a bal cipőd... (túl a 162.000 km-en)

...akkor az alaphangon is huszonegyezer forintodba fog kerülni. De ez még nem az új cipő ára! Hanem nagy valószínűséggel a kuplung főmunkahengeré. Erről van szó:

Kuplung főmunkahenger (LUK)
 Mit tehetünk ez esetben? Több variáció létezhet. Első esetben amikor észrevesszük, hogy olajos a kuplungpedál, vagy a gumiszőnyeg, kérhetünk egy időpontot egy alkalmas szerviztől, gond letudva, rövidebbek leszünk esetleg akár negyvenezer pénzzel is. Vagy megvásároljuk magunk az alkatrészt, és beszereljük magunk! Miért is ne? Egy kis szenvedés senkinek sem árt :) Nagy valószínűséggel maga a munkahenger tömítése ereszti át az olajat, húzó oldalon. Nekem legalábbis, a kinyomással nem volt baj. De van akinek beesik, és "elmegy" a kuplung. Mindenesetre a fékfolyadék tartályt gyakran szemrevételezzük és töltsünk után!  Tehát kell még fékfolyadék is. A tartályra még visszatérek, mert megszívatott. 
Tehát, mire lesz szükségünk?
-0,5L DOT 4-es fékfolyadék
-11-es kulcs majd a légtelenítéshez
-10-es csillagvillás kulcs a fel-le szereléshez, de kényelmesebb a racsnis csillag
-Szokásos kereszt csavarhúzó
-Kis fejű egyenes csavarhúzó, de jobb egy bitfej
-Philips fejű csavarhúzó a légszűrőház levételhez
-Egyéb kisebb kulcsok, főleg nyolcas
-elszántság

Ha mindez megvan, akkor esetleg szükség lehet még egy rajzra, leírásra, amitől bátrabbak leszünk. Jómagam a FordFocus.hu-ról kaptam meg mindezt, köszönet érte ReFinek, Ravennek és aki hozzátett akár csak egy picit is. Itt egy sematikus rajz, a működés miatt (a kuplung rugója nálam nem ilyen, nyiszorog is):
Amikkel dolgunk lesz

1: légtelenítőcsavar, 2: rugalmas fékfolyadékcső, 3: rögzített, fém fékfoly.cső, 4: biztosítók, 5: a munkahenger

Szintidő egy óra, ügyeseknek két óra, nekem spec. egy fél szombat délután volt :)
Első menet: intercooler takaróműanyag le, légszűrőház le, légbeszívó torok le, fékolajtartály le, biztosítékdoboz le, MAP csatlakozói le, és elfordítva az útból. Ez az alaphelyzet. Akinek jó hosszú mágneses csavarhúzója van, annak nem kell mondani, hogy a tartály a helyén maradhat. Elvileg le kell szedni a  biztosítékdobozt teljesen, de kifordítva is marad elég helyünk (kis túlzással élve) és hozzáférünk a munkahenger hátuljához (Popeye kezűek hátrányban). A légbeszívót pedig azért kell leszedni, mert a légtelenítőcsavarhoz csak onnan fértem hozzá. Az akkumulátor alatt balra található.
Második menetben a kormány alatti műanyag burkolatot távolítsuk el, amit öt csavar fog. Meg az adat csatlakozó, meg a lábtérvilágítás esetleg. Ezután a munkahenger kicsavarozható a fékpedál felőli két tizes csavarral. Na, ide jó a racsnis végű csillagkulcs, mert csak keveset lehet hajtani, és azt is görnyedve. A  munkahenger két csöve közti középső biztosítót húzzuk el balra.
Harmadik lépésként a biztosítékdoboz mögött fogunk kutakodni. Ki kell húzni jobbra a biztosítókat (4). Ezt egy kisméretű bitfejjel oldottam meg. Ezután a felső fékfolyadékcsövet (2) kihúzzuk a munkahengerből, vigyázva, hogy ne sok olaj folyjon ki. A tippem, hogy gyorsan be kell fogni a végét és felcsatolni valahova, el az útból, ledugózva (az új munkahengeren pont ilyen dugók vannak). Most így nézünk ki:
A munkahenger végei bekarikázva
Ezután az alsó csatlakozás következik, de mivel ez rögzített, és ráadásul fém, ezért bentről kell magát a főhengert leszedni magunk felé húzva és balra, mivel vezetőcsapocskák vannak rajta. A pedálról leakasztani. Tipp: mielőtt az újat beszerelnénk, a kiszedett csavarokat járassuk meg benne, mert menet nélküli. A fékfolyadék maradványokat most érdemes kitörölni, mert agresszív anyag. Ezután mehet is fel az új munkahenger. A középső rögzítőt a zöld felfogatórészen toljuk rá a csavarra. Csövek vissza, csavarok, biztosítók vissza(!).

Járassuk meg az új munkahengerben a csavart előbb
Következik a légtelenítés, ami kétemberes, ráadásul szívatós is. Miért? Mert hiába van a szint a max körül, nekem legalábbis a BOSCH felirat tetejénél, az már kevés a kuplungnak, a bal oldalába nem jut anyag. Vagy tíz percig a levegőt pumpáltuk, mire ez leesett! Töltsük tele, hogy menjen oda is! Ezután a légtelenítőcsavarról(1) a kis gumisapkát levesszük, majd pedál lenyom, légtelenítő nyit, várni míg folyik. Elzárni, és megpumpálni a pedált, majd pedál nyomva tartás mellett kinyitni, és elzárni (szólni, hogy zárva, így gyorsan megy). Újra pedál felenged-pumpál. Ha van benne levegő, akkor köpköd, illetve látni a buborékokat. Ezt ismételni amíg levegőt nyom ki. Érdemes csövet ráhúzni, hogy ne menjen mindenre. Amikor már erősen jön a folyadék a pedál nyomására, akkor jó lesz, de biztos ami biztos, még kétszer ismételjük ezt meg.
Tulajdonképpen készen is vagyunk, már csak össze kell rakni az egészet. Nekem először elég mélyen fogott a pedál, majd tíz km után beállt a jó pozícióba. Figyelem! Tilos, azaz nem szabad a munkahengert befújni semmi csoda sprével, vagy WD40-el! Csak begyűjti a port és rontunk a helyzeten.
Kis kitérő, a miértre. Annyian írták, hogy ez nagyjából örökös alkatrész minden autóban, minden Fordban, kivéve a Focus I.-est. A Ford ajánl egy gumi védőharangot rá. Finis kódja 1486717. Igazából ezzel kellene szállítani, mert por megy bele és az teszi tönkre. Nekem most nem volt időm várni, míg megrendelik, mert nincs raktáron általában és ha 160 ezret még elmegy így, akkor örömmel cserélem legközelebb is. Most pár vicces kép következik saját megoldásból. Mindenki vonja le a következtetéseket :)
Gumiujj néven kapható a patikában

4 megjegyzés:

  1. jóvót koma !
    azigen. az kis óvszer a végére:-)
    ha jön a jóidő teszek rá én is.
    sőt ! lehet egyből kettőt húzok rá:-) ugye biztos ami tuti:-)

    VálaszTörlés
  2. Hehe...nyugodtan! Szerintem elég rugalmas és erős anyag, de nem kizárt a fáradás, elmállás, elcsipődés. Az a baj, hogy a lábtér szellőzés is oda fúj mindent, ezt lehet, hogy el lehet terelni, illetve a bal láb pihentető állandóan poros, mocskos. Oda meg lehet tenni egy jófajta gumi darabot, vagy valamit. De a porvédő a biztos.

    VálaszTörlés
  3. Művelet folyamatban. 177.600km. Jól bírta, eddig. Aztán jött a hideg, megfázott a simmering, és pedálsorra csorgatja a nyálát. Én is a motortér felől közelítettem meg a kérdést, csak nekem nehezített a feladat,mert az ABS éppen útban van. Nehezen de odaférek valahogy. 1kérdés: a motortér felől azt a csavart ami a két cső között van (8as kulcs), és amire belül tulajdonképpen rátolod a biztosító lemezt, azt ugye nem kell kivarázsolni? Az csak mint tartóelem van direkt a tűzfalba belecsavarozva.. ?? Szegényem örökké sapka nélkül levegőzött ott, így kerekre ette a rozsda a fejét. Képtelenség kulcsot rátenni, pedig hidd el, van temérdek. :)

    VálaszTörlés
  4. Köszönöm a hasznos tanácsokat, jól jöttek! :)

    VálaszTörlés