2012. november 26., hétfő

A fűtőpatronok

...és most a hűtés fűtéséről.


Lévén November, megnéztem az előfűtő patronokat működnek-e. A tűzfalra van szerelve, Autopal márkájú házban. Három izzítóval felszerelt eszköz, ebből kettő párhuzamosan kötött. A kinti hőmérséklettől függően kapcsolja be őket, ugyanis kevés a maradékhő, a motor lassan melegszik. De így is. Egyenként 9-10 Ampert esznek, ezt egyszerű teszttel lemértem. (A vezetékét le kell kötni a teszthez). Így vagy (10*14)=140 W-on, vagy (20*14)=280 W-on, vagy (280+140)=420 W-on tud fűteni. Mindegyik működik, sajnos ez ilyen nehezen melegszik. Hát még nélküle! Ez fűt 6,5 liter hűtőfolyadékot. Mondjuk 0-ról 100c-ra mennyi idő alatt fűt fel, ha 420 Watton teker? Lássuk a számolást, tiszta víz esetében és elméletben, tehát a blokk nem hűt vissza:
a 20 fokos víz fajhője: 4,2 kJ
az elérni kívánt hőmérséklet változás 100 fokos vízhez: 80 fok
a 6,5 liter víz kb. 6,5 kg
tehát kb. 2.200 kJ energiát kell közölni
1 joule az 1 wattal 1 másodpercig végzett munka, tehát 420 joule lesz az 1 másodperc alatti energiaközlés
2.200 kJ=2.200.000 J
2.200.000/420 ~ 5.240 mp ami ~ 87.3 perc ami rettenetes...

Megkérdőjelezem a létjogosultságát, ha valóban jól számoltam.






2 megjegyzés:

  1. Két észrevétel:
    1. Túl sok hűtőfolyadékkal számoltál. Hideg motornál egy része a hűtőben van, s nincs körforgásban amig a termosztát ki nem nyít.
    2. ez a kiegészítő fűtés az utastér gyorsabb felfűtésére szolgál mintsem arra, hogy a motort üzemmeleg állapotba hozza.

    VálaszTörlés
  2. Szia! Nekem kérdésem lenne ezzel a patronos dologgal kapcsolatban. Nekem nem működik, viszont sikerült megtalálni a hiba forrását. A csatlakozója nem csatlakozik sehová.. Nem is találom a helyét. Tudnál abban segíteni hogy nálad hol van a csatlakozás vége? Valahol a biztosíték tábla alatt lenne?

    VálaszTörlés