2010. szeptember 16., csütörtök

Aki dízelt akar venni...A lassú injektor kimúlás (156.000 km)

   Ami minden modern CR motor hátulütője, az az üzemanyagrendszere. Azért, hogy egyre környezetbarátabb autókat készíthessenek a mérnökök, egyre merészebb technológiákat vetnek be. Ilyenek például a porlasztó, avagy az injektor 2 mikronos illesztései (hajszál ~60 mikron), a közel 2000 bar üzemi nyomáson. Ezt a nyomást a nagynyomású üzemanyag szivattyú állítja elő és tolja a közös, ún. rail csőbe. Innen aztán gazdálkodhatnak az injektorok a nyomásból. A vezérléstől függően nyitnak és pár száz köbmillimétert beporlasztanak az égéstérbe.

Delphi piezo rendszerű porlasztó szerkezete
      A nagy nyomás a porlasztó csúcsán érvényesül. A belsejében szinte áll a gázolaj, picikét mozog előre csupán. Ezért elsősorban a porlasztó csúcsa van nagy kopásnak kitéve. Rajta lerakódik a korom és az égéstermék, illetve kopik. Ilyenkor nem lesz megfelelő a porlasztási kép, romlik a hatásfok. Azért, hogy ezt az időt jól kitolják a gyártók egy speciális szűrőt tesznek a rendszer elé, ami nélkül tíz kilométer körüli lenne a hatótáv, és lehetne cserélni valamelyik injektort. Minél jobb a szűrő, annál tovább fut az autónk! A CR szűrők ezért sokkal finomabb szerkezetűek, mint a hagyományos dízel szűrők. Az 1.8 TDCi motorhoz készült szűrő két dolgot tud. Egyrészt lezárja az üzemanyagtankba visszafolyó gázolaj útját, amíg az el nem éri az 50c fokos hőmérsékletet, ezzel segíti a bemelegedést a hideg üzemben, illetve feleslegessé teszi az üzemanyaghűtőt. Másrészt összegyűjti a vizet a gázolajból, amit az alján le kell engedni 20 ezer kilométerenként. Csak sajnos ez a speciális szűrő sem képes a 2 mikronnál kisebb részecskéket megszűrni. (Update! A Purflux hirdeti magát újabban, hogy bizony az ő szűrői 2 mikronig szűrnek, szemben a többi 5 mikronossal!) A benzinkutak szintén széttárják a karjukat, mert ők meg teljesítik a rájuk rótt tisztasági szintet.
 Tehát a porlasztó csúcsunk kopni fog, ami tök jó a gyártónak. Aztán amikor már annyira elkopott, vagy eldugult, hogy nem képes lezárni, vagy elengedi a gázolajat "bepisil", akkor már a motornak sem tesz jót. A megnőtt gázolajmennyiséggel nem tud számolni a vezérlő, kopogásos égés lép fel, és szélsőséges esetben kilyukadhat a dugattyú. Ha autónk kéken füstöl, jó eséllyel gázolajat éget, illetve elégtelenül éget, ha gyorsításkor kopog is.

Ilyenkor következik az injektorcsere. Ez, -főleg ha a km számláló 150 ezer körül áll- szinte biztos. A motor hidegen rángat, egyenetlen járású. Elég, ha a kipufogóhoz tesszük a kezünket. Ha nem úgy fúj, mint egy statikus állandó fordulatú ventilátor, akkor ingadozik az alapjárat, valamelyik-mindegyik hengerrel baj van. Mit lehet tenni? Veszünk új dízelt és 100nál eladjuk. Vagy veszünk használtat és mindent kicseréltetünk benne, ha eljő az ideje. Még mindig olcsóbb, mint az új, és máris többet megyünk vele. De a legtöbben gazdasági totálkárnak fogják fel és valamilyen gyors tünetkezelést alkalmazva megválnak tőle. Aki megveszi meg szív és szid. Jogosan. 

A régi, rossz injektor
  Mindezt csak azért írom le, mert most volt injektorcsere az autón. Mondanom sem kell, 44ezer darabja, és ez a felújított, becserélt ár. Az új hetven körül mozog. Az ár arányos a motor teljesítményével természetesen. Szóval kinek mekkora a takarója, addig nyújtózkodjon! 


Az új injektor (jól látható az egyedi kód rajta)
  Tesztelésképpen minkettőt lefilmeztem járás közben, aki vájtfüfű, kitalálhatja melyik a csere utáni felvétel:

A megfejtéseket alább le lehet írni. Az eredmény? Tökéletes járás, feszes hang, érzékenyebb gázpedál, fulladás-és füstmentesség. (Az első indítás utáni egyenetlenségtől nem kell megijedni, ilyenkor elmarad a pilot befecskendezés egy ideig, ez így természetes). Ezért aztán sokan a gyárilag előírt 60 ezres csereperiódusú gázolajszűrő cserét lerövidítik 10-20 ezerre is akár. A lényeg, hogy jó minőségűt vegyünk, mert ezen múlik minden (nem sok, hanem minden!). Vezetni ezután már élvezet, de tényleg! Ford, I feel the difference in my pocket.

Lássunk azért egy kövér gázos próbát alapjáratról:

Kipufogás előtte és utána:



Hasznos olvasmányok:

25 megjegyzés:

  1. csákány Tiano !
    Te figyi már, a porlastónál nem az illesztések 2mikronosak??
    biztos a furat 2 mikron? mivel fúrnak olyan kis átmérőt?

    amúgy faja a blog. nagyon. gratula.
    viszont ha a nyomásmérőd is kész, akkor ugye csinálsz nekem is?:-)
    szép legyen ám. :-)

    csákány!
    Antonijo (tddi power):-)

    VálaszTörlés
  2. Szasz komám! :) De igazad van, kijavítottam a furatot illesztésre! Végre valaki lektorálja is amit írok ;)A nyomásmérőt már csak rá kellene kötni a kocsira, aztán teszt! Ha működik és tetszik készül egy neked is!

    VálaszTörlés
  3. Zsííír vagy.
    Jöhet a mérőke:-) remélem nem költöttél rá sok lóvét:-) majd képet várunk ám.
    egyébként nekem nem mérőnek kell, hanem kontrollnak.
    mérőt majd kötök be a cooler utáni gimicsőbe, direktbe. az ott fix tuti értéket ad.
    Ezzel meg tudnám kontrollálni, hogy a valós nyomásnak megfelelő e a map mérőkéje. Aztán ha ez a szebb, lehet marad is ez véglegesnek.
    Na majd ha lesz időm...:-)
    Azért kellene, mert az enyémnek hullámzó a teljesítménye. valamikor jól megy, valamikor meg gyenge.

    tényleg gratula. faja lett a blog.
    Ha focuss oldalról kiutálják a tddi brigádot a sok offolásért, már tudom hová fogunk költözni :-)))

    VálaszTörlés
  4. Meg is ijedtem :D

    Kontrollnak tényleg jó és nem drága az IC. Lehet belőle feszmérőt, olajnyomás mérőt is készíteni, amit mérni lehet azt szeretem látni, sokat segít.

    VálaszTörlés
  5. Nagyon jó leírás,gratula.:)

    VálaszTörlés
  6. Nagyon hasznos volt, jó fej vagy, köszönjük!

    VálaszTörlés
  7. Ritka az ilyen jó leírás, nagyon hasznos volt , csak így tovább !

    VálaszTörlés
  8. Szia,
    Nekem is van egy 2004-es focus-om, amibe jelenleg 305.000 km van, 1.8 tdci 85 KW. Még sosem volt járva az injektoroknál. Azt szeretném megkérdezni, hogy hol csináltattad anno a felújjítást, és profi Delphi diesel műhelyben csináltattad-e, ahol kapott az injektor egy új kódot, vagy csak egyszerűen kicseréltek pár alkatrészt (pl. porlasztócsúcs) és megmaradt a régi kód?
    A másik kérdés meg az lenne, hogy volt-e azután még gondod a befecskendezéssel, illetve tartós volt-e a dolog ...

    U.I.: Csak eredeti Delphi márkájú üzemanyagszűrőt használok, amit 20.000 km-enként cserélek!

    VálaszTörlés
  9. Kedves Csaba!

    Először is be fogom állítani, hogy kapja értesítést a hsz-ekről...bocsánat.

    A cserét a veszprémi hivatalos Ford kereskedés követte el. Ők mérték be, és mindent egy szerelő csinált. A felújítást sem én csináltattam, hanem kaptam a felújított injektorokat és szivattyút. A kódot cserélték, újra kellett programozni. Azóta nem volt probléma (250.000km). A szerelő szerint tartósnak kell lennie.

    VálaszTörlés
  10. Helo,segitseget szeretnek kerni,van egy ford connect 1.8tdci 81kw os tgk,(siemens)hideg motornal brutalis nyers hangja van,ha a vizmutato egy picit mar kimozdul abbahagyja,mi lehet a gond vele?előre is kösz a valaszt!

    VálaszTörlés
  11. Szia, passz :) Amíg nem áll fel az olajnyomás tud kattogni, de az rövid idő, másodpercekben mérhető. Mégis valami kenéshiányra gondolok, vagy rossz olajra.

    VálaszTörlés
  12. Olyan hülyeségeket írsz hogy magad sem hiszed el,nagytudású társaiddal együtt kellene letiltani a cikkjeiteket.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Néha előfordul, mesélj mi a hülyeség :)

      Törlés
  13. Hali!

    Nekem szerencsém van akkor, 220 000 van a 2005-ös 1,4tdci mk6 fiestában, de úgy jár, mint nektek csere után. Azt észrevettem zért, hogy nőtt a fogyasztás, most 5.5 városban. De nem füstöl, nem rángat, szépen gyorsul 1500-tól. Én is féltem tőle, mindenki riogatott, hogy szétesik, kuplung, nagynyomású rendszer, porlasztócsúcsok, kettőstömegű, katlizátor, részecskeszűrő mind megdöglik 200-nál. Hát még semmi. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sokat tudnak ezek menni. 277-nél járok, 150-nél volt a csere. Jól működik na :)

      Törlés
  14. Sziasztok. Az én 2004-es fókámban (1-es, faceliftes) F9DA kódú motor ketyeg és még az eredeti befecskendezőrendszere van. Kupplungot már cseréltem kétszer, de másodjára egy Valeo egytömegű szerkezet lett beszerelve, amit nem adnák 10 darab kettőstömegűért sem! Azt akarom mondani hogy most haladtam meg a 380.000 km-t. Ezeknél a Delphi befecskendezőrendszerű motoroknál nagyon fontos, hogy CSAK Delphi márkájú üzemanyagszűrőt használjunk és minden második olajcserénél kötelezően ki kell cserélni az üzemanyagszűrőt is ... Én 10.000 km-enként cserélek olajat és még mindig a gyárilag előírt 5W30-asat használom! Mostmár kezd egy kicsit elöregedni a kis fóka de még mindig úgy megy és úgy áll a kanyarokban, hogy nem akarok megvállni tőle :) . Éppen mondtam a feleségemenek, hogy ezt az autót már nem adjuk el ... :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Zoltán, érdekel a Valeos egytömegűvel szerzett tapasztalatod. Miért mondod, hogy jobb? Nem rázkódik? Mennyinél cseréltél kuplungot?

      Törlés
  15. Nem rázkódik, finoman lehet vele elindúni, alapjáraton halkabb a motor, igaz hogy picit finomabban kell bánni a kupplunggal de azt is inkább csak az 1-2 fokozatoknál. 100.000 km alatt szinte semmi sem változott és én eléggé sportosan vezetek, nem kímélem. Valamivel keményebb lett a kupplungpedál de engem nem zavar!
    Tulajdonképpen nemmis értem miért tették bele fordék azt a vacak kettőstömegű szerkezetet, szerintem ha ők terveztek volna bele egy normál kupplungot biztosan jóval tarósabb lett volna ... 200.000 körül volt lecserélve először, egy LUK teljes szett lett belerakva, ami már első pillanattól kezdve vert. Alig vártam, hogy a végsőket rúgja már, 270 es 280 ezer között raktuk fel az egytömegűt. Első indításkor azt hittük, hogy valamit kifelejtettünk, annyira halk volt az alapjárat ... :D
    Szóval ezek az én tapasztalataim, másnál nem tudhatom mi lenne az eredmény ... Vannak más olcsóbb márkák is de szerintem a Valeo az rendesen meg van csinálva ...

    VálaszTörlés
  16. Üdv szakik! Mindenki szaki a focihoz és autóhoz csak én nem..Skoda Octavián 1.9 TDI -nél 2001 es évjárat 66 kw-osnál is van ,,kódolás,, ha kicserélném a porlasztócsúcsokat? Az ősidőkben,egy hetvenes évekbeli golfon még neki mertem állni kicserélni. Az Octaviám adagolójára megy egy elektromos csatlakozó. Ez riaszt csak el..

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      Csak pár gondolat, amíg egy hozzáértő érkezik. A kódolás a befecskendező szelep gyártási hibáját hivatott korrigálni. Egyenként, tehát mind a 4-re elvégezendő,CR(közös nyomócsöves) rendszerben.
      Nem ismerem a TDI tortenelmét. Ha a befecskendezőkön nincs kábel, akkor nem elektromosan nyitnak. Sőt adagolót említettél, ami nem CR motorra utal.

      Törlés
  17. Szia! Segítségedet szeretném kérni, kuga 2.0 tdci 136le autóm kb 3-4 hete elkezdett 1500-2000- es fordulaton rángatni, menet közben minden sebességi fokozatban. Ha odalépek neki akkor húz szépen és akkor nem is rángat. Szűrők cserélve, jó gázolaj, dpf, egr kiiktatva szoftveresen is. Esetleg lambdaszonda, vagy fojtószelep? Nagyon köszönöm válaszod. Tamás

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!
      A rángatásról napokon át lehetne olvasni a Focus fórumon is. Az legalább jó, hogy a hibád fixen jelentkezik.
      Látom az index fórumán is feltetted a kérdést. Nincs sok Kuga infós lap itthon sajnos. Azt javaslom a mondeo.hu tdci topicjai közt keresgélj, vagy irány az essmotor.hu! Nagyon jó hírű szerviz.

      Törlés
  18. Szia! Van egy 1.8 TDCI fokám, cserélve lett porlszato, nagynyomású ,komplett rail süni es nyomás érzékelő is. Valamiért mégsem képes elindulni. Fektisztito megbikazta,de amint kiment belőle,nem volt képes járva maradni. A porlasztok kozul 3 gyari ,be lettek meretve, akkor derult ki, hogy 1 rossz,es a masik ,ami a helyere kerult szinten egy hasznalt,bemeretett darab. Lehet,hogy a porlasztok okozzak a problémát? Előre is köszönöm!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia!

      Fel lettek programozva a porlasztók az autóhoz?

      Törlés