2010. szeptember 3., péntek

Turbónyomásmérő projekt

    Régóta szemezgetek egy turbónyomás mérővel. Mert jó tudni, van-e nyomás, mekkora, ha füstöl és nem megy, mi a helyzet stb. A legjobb lenne, ha mindenféle mérőműszer lenne a kocsiban, mint a repülőkön, de nem erre tart a trend sajnos. Ma már a víz hőfokjelzőjét is kispórolják, az olajnyomás meg kit izgat, ugye. Nos, a turbó mérőnek két faja létezik, az egyik a mechanikus, amikor egy csövet beletoldok a rendszerbe, és azon a levegő tologatja a mutatóm, a másik az elektronikus, amikor is egy érzékelőt helyezek a sűrített levegő útjába valahol. A különbség a működésben van, amíg a mechanikus gyorsan "rángatja" a mutatót az épp felépülő-elmenő nyomás miatt, addig az elektromos szépen nyugodtan, de kellő gyorsasággal mutatja a nyomásváltozást. Az áruk viszont sokkal differenciáltabb, mondanom sem kell a mechanikus javára, mert az az egyszerűbb. Viszont ott belenyúlunk a nyomás útjába, kap egy toldatot a rendszer. Az elektromos esetén viszont csak a vékony vezetéket kell elhúzni a műszerig, kisebb helyen. Szóval jobb. De miért is kötnénk be még egy érzékelőt, amikor az autó önmaga is méri a nyomást? Hiszen tudnia kell a belépő levegő tömeget, a pontos befecskendezéshez. Ezt a feladatot a MAP szenzor látja el. Abszolút nyomást mér, vagyis a légkör+turbó nyomását, ezt azután feszültséggé alakítja. A légköri nyomást kivonva, a turbónyomást kapjuk, ezért itt nem számít, hogy 2,5 bart is látunk, a műszerre úgy sem az kerül. Raven kolléga közzé tette a fórumon a megfeleltetés értékeit, ami a következő:
Nyomás(bar)----Feszültség(V)
0,4-----------------0,29
0,7-----------------0,89
1------------------1,49
1,3-----------------2,09
1,6-----------------2,69
1,9-----------------3,30
2,2-----------------3,90
2,5-----------------4,50
Gyönyörű 6 tizedenkénti nyomás emelkedésekre 3 tizedes feszültségnövekedés a válasz. Azaz van egy lineáris sorozatunk, amit már csak láthatóvá kell tenni. Erre több megoldás is létezhet, én azonban az LM3914-es lineáris IC mellett döntöttem. Az IC nem mást csinál, mint bemeneti analóg jelváltozásra ledeket/tranzisztorokat stb. tud diszkrét szinteken megtáplálni. Magyarul a bemenő jellel arányosan gyújtja fel őket. Van az IC-nek logaritmikus változata is, az LM3915, tipikusan hangtechnikai feladatokra. A gyári kapcsolás kapásból egy 0-5V bemenő jelre működő 10 ledes megoldást mutat be.
Mivel kevésnek tartottam a 10 ledet, a 20 ledes megoldás mellett döntöttem, az kellően látványos, és pontosabb is. Már csak kalibrálni kell. 0-2,4 V bemenő jelet vár a gyári kapcsolás, de nekünk 0-4,5 Voltunk van, ami tekinthető 0-5 Voltnak, így marad még pár led a végén, ami talán sosem gyullad ki, de a kezdeti lépésekhez jó lesz. Jelenleg ott tartok, hogy elkészült a kapcsolás, működik, találnom kell egy valahogy kinéző tokot számára, illetve le kell tesztelni az autón is. Erre is rátérek majd a tolatólámpa kapcsoló csere után:)
Miután találtam tokot is, a következő rajz alapján készült el a műszer, amit köszönök a Hobbielektronika fórumnak:
A ledek így már korrekt értékeket mérnek. A korrekciós hozzávetés a rajzhoz, hogy az alsó IC-től indulnak a ledek, a 10-es lábtól az 1-ig, majd a felső IC 10-től 1-ig. A 3k ellenállást belőttem egy pontos potméterrel 2,9k-ra, mert az az igazi értéke. Ha sokáig világít az összes LED attól eléggé felmelegszik mindkét IC, és a turbónk is. Érdemes a hűtésükön elgondolkodni. A 2,2uF kondi elhagyható. How it works:
video
Teszt

5 megjegyzés:

  1. Szasz, mester!
    Jó ötlet ez a karácsonyfás-mérőke. Amúgy a blog is szuper, gratula. Látom lenyultad a MAP szenzor értékeket a tddi topicból :)) Megjegyezném, hogy azokat a tddi MAP-jára irtam :P
    Na, de utána néztem, mákod van, bakker, hogy a tdci-re is találnak az értékek, de csak a 2003.09.29 elöttiekre(tudod a nem-EOBD-sek ;) ), az ezután gyártott tdci-ket már 3bar-os MAP szenzorral szerelték FRAUD-ék, remélem a tied még csak 2.5bar-os.

    VálaszTörlés
  2. na halihó.
    hát csak összefújja a szemetet szél itt is. Muhahah

    No azért nehogy leszokjatok nekem a tddi topikról. mégis csak az nagy "szemetesláda".
    ott minden van.

    VálaszTörlés
  3. Szeasz Raven!
    Köszköszkösz :)
    Persze lenyúltam :) Írtam is, de régóta terveztem ezt a mérő dolgot, tudtam hogy mennyinek kell lennie a feszeknek, csak nem realizálódott bennem, hogy hoppá, ez tök eccerű! Így be tudom rovátkolni legalább. Sok projektem van egyébként, de kevés az időm rájuk.
    Az enyém május havi gépezet, nem EOBD ahogyan mondtad is, illetve tapasztaltam is a filepnél... minden esetre ha 3 baros lenne, akkor sincs semmi gond, utána lehet igazítani, illetve ha feszben ugyanazt adja ki az is, akkor meg nincs is mit tenni.
    Antonijo, a TDDI topic a Te blogod, nem szokunk le ne félj, de én már nem fértem be oda, azért kellett ez! :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Sziasztok!

      Nem értek a kapcsolási rajzokhoz,de ha meglenne a nyákrajza azt meg tudnám csinálni. Tudan valaki egy nnyákrajzot csinálni a fenti rajzból?
      Előre is köszönöm. Balázs

      Törlés
  4. Persze, de csak próbanyákra csináltam meg, mert nem maratok ennyikét, ha az megfelel, írj emailt! tianoof@....

    VálaszTörlés