2020. június 6., szombat

Generátor csere 275.000 km

Ismét elment a töltésem, de úgy rendesen. 12,5V maradt, a Bannernek köszönhetően. A 3 pólusú töltésvezérlő lehúzása után sem történt változás. Gyors megoldásra volt szükségem, ezért vettem egy TDDI-ből bontottat a közeli bontónál 15 ezer stabil Forintért. Innen hazafele viszont már tudott produkálni valami töltésfélét, a lámpa sem gyulladt ki. Olyan 13,5V körül volt. Közben figyeltem a feszmérővel mi történik. Ezres fordulaton adta a legtöbbet, és háromezernél teljesen nullát töltött. Kiszereltem, majd nekiláttam szétszedni. A diódahíd mérésénél kapásból hibába ütköztem. Aztán miután levettem a kefetakaró műanyagot, meg is álltam az egésszel. Tessék, ez jött szembe

Kefementes övezet, az olajos pára következménye

Jó, akkor csak belepakolom az "új" használtat, kimértem a diódahídját, jó. Igen ám, de ezúttal újabb problémába ütköztem, a TDDI szíjtárcsa adaptere - vagy minek nevezzem a kelyhet a végén -, az sokkal hosszabb, mint a TDCI-n található. Leszedni képtelen voltam, hát úgyis el kell menni a márkói generátoroshoz, ő majd tudja ezt. Átszerelték, letesztelték a bontóst, mehet fel a kocsira a másik felújítódik közben.

Ennek rendben van a kommutátora

TDDI kehely, mélyen ülő 24-es anyával. Ha ezt átcserélem, mehet is fel a kocsira.

A leszerelésről pár szót. Kitartás kell csak hozzá. Valahol az őrület és a józan ész határán van az egész megoldás. Azzal a mérnökkel, aki ezt megtervezte naponta  ötször szereltetném le és fel egy héten át. Látszik, hogy nem egy megfontolt tervezés, hanem egy utólagos javítás eredménye, hogy sikeres lehessen a csere. A vasak pont úgy ívelnek, hogy a generátor felső csavarját trükkös bepasszítani. A generátort csak lefele lehet kiszerelni, viszont fentről is kell tér a szereléshez.
Alapállás
Az eredeti
Az eredeti 90 Amperes TDCI generátor

Gyors lépésekben: akksi le, intercooler le, elektromosság le, hosszbordás szíj  le, klímakompresszor le, szabadonfutó le, generátor le.

> Nullás lépés, az akksi lecsatlakoztatása, majd az intercooler alatt a generátor csatlakozások bontása.

>Első lépés, a hosszbordás szíj lelazítása. Ezt két egymásba akasztott csavarkulccsal a legkönnyebb. Az egyik bent is maradhat a szerelés végéig. A feszítő görgőt eltoljuk hátrafelé, leugrasztjuk a szíjat:

Hátrafelé toljuk



>Második lépés a klímakompresszor. Négy csavar tartja. Lógatva is maradhat, a csövek fogják. Azért alápakoltam.


>Harmadik lépés a szabadonfutó, amit három csavar tart a motoron és három kisebb a tengelyen.
>A főfogás a generátor, amit két tízes hosszú csavar tart. A felső komplikáltabb. A csatlakozókat is bontsuk! Visszafelé, még mielőtt a helyére menne, bele kell tenni a felső csavart és úgy befordítani. Egy utólagos vágás van itt a csavar hüvelyén, direkt ehhez a művelethez.Kicsit reszelni is kellett, mert 0,5mm híján nem ment fel a tartókonzolokra. Mind a két csavarhüvelyt ennyivel bővíteni kellett. A képen a jobb oldaliról van szó, amiben nincs benne a csavar.

A használt, de működő egyed, felszerelés előtt
A hiba okáról.
Szerintem az önindítót és a generátort is a csöpögő termosztát és/vagy, -de lehet hogy elsősorban- az olajpára tette tönkre. Olajpára az alsó motortömítésnél látható (nem az olajteknő, hanem a blokk), illetve a féltengelynél, meg a vákumszivattyúnál.

UPDATE 2020.06.19.
Elkészült a felújított generátor is.
 
Cseréltek fesszabályzót, valamit esztergáltak is mert ütött, kefék, gyűrűk, csapágyak...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése