2010. június 23., szerda

Az EGR

Ford EGR pozíciószenzorral


kissé koszos EGR szelep
Nagyjából minden autóban találhatunk egérszelepet már, lényege a kipufogó gáz egy részének visszaszállítása a motor szívó részébe. A fenti kép egy Ford megoldást mutat, az én autómban nem ilyen van. Ez a gázpedál állásától függően történik alapvetően. Kövér gáznál elzárja, míg "normal cruise" esetében, azaz amikor kilencvennel negyed pedállal loholunk, kinyitja a szelepet. Az egyszer már elégett égéstermék így újra visszakerül a motorba, ami csökkenti a káros anyag kibocsájtást. Ez a szép része. Ez meg jobbra a csúnya (igaz ez egy VW TDI :) ) de körülbelül ez a helyzet mással is. Szóval a korom a kevés olajjal letapad a szelepben, mivel vele találkozik először, illetve a környékén. A többi megy a motorba. Onnan megint kifelé, megpörgeti mégegyszer a turbót és elbúcsúzik, vagy peches és újra beszívásra kerül...azután megszűnik az EGR funkció, vagy nyitott, vagy zárt állapotban tapad le. Ha zárt állapotban, akkor zsír, mert lefalazta magát. Ha nyitott, akkor állandóan szívja a használt levegőt és kövér gáznál füstöl a gép. Sajnos a tisztítás elég nehéz, mivel egybeöntötték a szívósorral a szelepet. Micsoda előrelátás! Emiatt még nem sikerült kiviteleznem, de tervben van.

Amikor megvettük az autót le volt dugózva már az EGR. Azaz lezárták az útját annak, hogy ismét beszívhassa a motor a kormot. Ezt a szelep alatt kell eszközölni, ahonnan feljön a harisnyás cső. Mivel én szeretem gyári állapotban tartani a dolgokat, kiszedtem a lemezkét, ami már töredezett volt a hőtől. Tulajdonképpen nem éreztem változást. Újabban ismét lefalaztam, mert kíváncsi voltam a hatására. Aztán mentem cirka 300km-t és megnéztem a lemezkét mi gyűlt rá. Ez:

300 kilométernyi korom
A széléről kicsit lejött, mert amikor kihúztam lekotródott, de látszik kb. a vastagsága. Legyen kábé 0,5 mm. A 300km úgy aránylik a 0,5mm-hez, mint a 154.000km a 256mm-hez! Azaz 25 cm magas korom termelődött ezen a keresztmetszeten eddigi élete során az autómnak. A lezárás során elvileg csak friss levegő kerül a rendszerbe, tehát jobb lesz az égés. Viszont télen lassabban melegszik a motor, mert akkor is nyitna indítás után, és a meleg kipufogógáz nem jut beléje. Az FFDA motorkódú Focus EGR szelpét nem figyeli semmi, hogy eltömődött-e, működik-e, vagyis nincs pozíciószenzor. Így egyúttal lehúztam a bal vákuumszelep csatlakozóját is, ez kapcsolja ugyanis az EGR-t. Még lesz róluk szó bővebben. Teljesítményben nem jelentkezik a dolog, ez nem tuning, esetleg csak placebo.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése