2010. június 24., csütörtök

A generátor leválsztó

Fél éve körülbelül, bőven százezer kilométer felett vettem észre, hogy a segédszíj hajtás felől érdekes recsegésszerű, nem normális zajok jönnek. Hallgattuk aknából, intercoolert leszerelve, nézegettük, és igazából nem tudtunk másra gondolni csak a generátor csapágyára. Egy dologra emlékeztem, amikor megtekertem kézzel régen, akkor az egyik irányban elforgott a generátor, a másikba nem. Ja, és már akkor is éreztem, hogy nehezebb egy ponton átforgatni. Most meg nem tudtam forgatni sem. A hiba a generátor szabadonfutóban keresendő, ami egy tengellyel csatlakozik a generátorhoz, együtt generátor csatolásnak nevezzük. Így fest a dolog:

Egy rugalmas csavarkötésen keresztül kapcsolódik a leválasztó a generátorhoz, ami három csavarból áll. A leválasztó másik végén található a szabadonfutó, ezt forgatja a segédszíj. Ha valaminek baja van,akkor a szabadonfutó az. Körülbelül ennyi kilométert bír ki. Másnak is. A Ford márkaszerviz csak az egész alkatrészt cseréli egyben. Ára 50-60 ezer Ft, plusz szerelés. Maga a szabadonfutó sem olcsó alkatrész, ahhoz képest, hogy mekkora. Viszont fele annyiba sem kerül, mint a leválasztó.


INA
 Általa egyenletesen kerül a dízelek rángatózó forgató ereje átvitelre a generátorra. További előnyei itt olvashatók. A cserét egy mester hajtotta végre, csak ajánlani tudom mindenkinek. A régi annyira meg volt szorulva, hogy nem forgott már el, direktben ment a hajtás, ezért simán le lehetett szedni a tengelyről. Egyébként speckó szerszám kell hozzá. Ez a hiba okozhatja azt, hogy égve marad a töltés ellenőrző lámpa, majd újraindítás után elalszik. Legkésőbb akkor. Nekem a csere óta nem csinált ilyet. De van aki egyszerűen egy ponthegesztéssel elintézi a dolgot. Mert olyan is előfordulhat, hogy a másik irányba megy tönkre, azaz elszalajt, nem lesz töltés. Ha csak ezt az alkatrészt cseréljük, nem kell leszedni a generátort, elég a szíjat leugrasztani és a leválasztótengelyt leszerelni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése